سلامت

چرا بهداشت دهان و دندان مهم است؟ + راه های مراقبت

قطعا وظیفه اصلی دهان ایجاد یک راه ورودی غذا برای انسان است تا به راحتی مواد غذایی مورد نیازش را به صورت روزانه دریافت کند. از این رو بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.

مهم‌ترین کارکرد دندان‌ها نیز به بحث جویدن غذا و بهبود فرآیند هضم و گوارش مواد غذایی مربوط می‌شود.

اگر دهانتان زخم باشد، عملکرد خوبی نداشته و یا دندان‌هایتان به علت پوسیدگی قادر به خرد کردن مناسب غذا نباشند، بدون تردید بخش‌های درونی‌تر سیستم گوارش نظیر معده به زحمت می‌افتند.

بهداشت دهان و دندان چیست؟

اگر بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکنید به مرور زمان دچار انواع عفونت‌های مرتبط با دندان، لثه، زبان و سطح داخلی دهان می‌شوید. این عفونت‌ها، به خصوص عفونت‌های لثه صرفا به همین بخش مربوط نشده و ممکن است با ورود به جریان خون، در نهایت به قلب یا سایر ارگان‌های بدن نیز انتقال و گسترش بیابند.

به همین دلیل انجام اقداماتی برای حفظ سلامت دهان و دندان کاملا ضروری خواهد بود. در ادامه به راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات رایج دهان و دندان اشاره می‌کنیم.

انتخاب خمیر دندان مناسب

مهمترین انتخاب برای سلامت دهان و دندان انتخاب خمیر دندان مناسب میباشد. خمیردندان مناسب نقشی حیاتی در سلامت دهان و دندان‌ها دارد اما انتخاب بهترین نوع خمیردندان می‌تواند اندکی دشوار باشد.انتخاب خمیر دندان مناسب با توجه به نیازها و اولویت‌های فردی به شرح زیر است:

توجه به مقدار فلوراید خمیردندان

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که از مینای دندان محافظت کرده و با پوسیدگی دندان مبارزه می‌کند. کارشناسان فلوراید موجود در خمیردندان و آب آشامیدنی را به عنوان درمانی ایمن و موثر شناخته‌ و انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) این ماده را جزیی ضروری در خمیردندان اعلام کرده‌ است. با این حال برخی افراد ترجیح می‌دهند از فلوراید موجود در خمیردندان‌ها و آب‌های آشامیدنی دوری کنند. در این صورت می‌توان از خمیردندان‌های طبیعی بدون فلوراید موجود در فروشگاه اینترنتی میسفا استفاده کرد.

توجه به تایید سازمان‌های بهداشتی و نماد (EAC) اروپا

توجه به مهر تاییدیه سازمان‌های بهداشتی و دیگر سازمان‌های مربوطه در بسته‌بندی خمیردندان‌ها اهمیت بسیاری دارد. این مهر تایید به این معنی است که خمیردندان با الزامات سختگیرانه این سازمان‌ها مطابقت داشته و حاوی فلوراید و دیگر مواد فعال برای بهبود سلامت دهان‌ و دندان‌ها بوده، مواد طعم‌دهنده‌ای مانند شکر که باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود نداشته و شواهد علمی کافی دال بر ایمن و موثر بودن آن موجود است.

استفاده از خمیردندان‌های تجویزی برای دندان‌های حساس

مسواک زدن برای افرادی که دندان‌هایی حساس دارند می‌تواند ناراحت کننده باشد. مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی مانند بستنی و قهوه داغ نیز می‌تواند برای این افراد دردآور باشد. انواع خاصی از خمیردندان‌های ضد حساسیت می‌توانند علایم حساسیت‌های دندانی را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، رعایت بهداشت دهان نه تنها برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها و همچنین جلوگیری از بوی بد دهان ضرورت دارد بلکه روی سلامت سایر اعضای بدن نیز تاثیرگذار است.

راهکار های ساده برای بهداشت دندان

مهم‌ترین نکته برای رعایت بهداشت دندان به خصوص دندان‌های طبیعی، استفاده مداوم و منظم از مسواک و نخ دندان است. در طول روز سعی کنید حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود از نخ دندان قبل از مسواک زدن، استفاده کنید تا در هنگام مسواک زدن شستشوی فضای موجود بین دندان‌ها به طور بهتری انجام شود.

نکته مهم

اگر خمیردندان مناسبی در اختیار ندارید هرگز از نمک (پودر)، جوش شیرین یا هر ماده دیگری برای تمیز شدن دندان‌ها استفاده نکنید. این مواد خشک بوده و از آنجایی که به شکل ذره‌ای هستند، ساییدگی سطح مینای دندان را به دنبال خواهند داشت.

از مسواکی که قدیمی شده، موهای آن تغییر شکل داده و به طور کلی وضعیت مناسبی ندارد استفاده نکنید، چرا که قادر به نظافت دندان‌ها نخواهد بود. معمولا از هر مسواک تا ۳ الی ۴ ماه می‌توان استفاده کرد. همچنین به منظور تقویت لثه‌ها، توصیه می‌شود پس از مسواک زدن لثه‌ها را با دست به آرامی ماساژ دهید. اگر در حین مسواک زدن لثه‌هایتان خونریزی داشتند نباید مسواک را کنار بگذارید. برای رفع مشکل لثه باید به پزشک مراجعه نمایید.

چطور سلامت دهان را تضمین کنیم

چطور سلامت دهان را تضمین کنیم؟

بدون شک وقتی صبح از خواب چند ساعته شبانه خود بیدار می‌شوید، محیط دهان شما حاوی تعداد زیادی باکتری است. علاوه بر این، بر روی دندان‌ها و لثه‌ها نیز پلاکت یا اصطلاحا جرم وجود دارد که ضمن ناخوشایند کردن ظاهر آنها، باعث ایجاد بوی بد دهان نیز می‌شوند. اگر به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می‌دهید کافیست هر روز صبح پس از بیدار شدن با مسواک زدن این باکتری‌ها را در محیط دهان خود از بین برده و سلامت دندان و لثه‌ها را تضمین کنید.

برای مسواک زدن اصولی دقت کنید که باید از یک مسواک با سری کوچک و ترجیحا نرم استفاده نمایید تا هر گونه خطر ساییدگی و خراشیدگی بر روی دندان یا لثه به حداقل برسد. مسواک را در زاویه تقریبا ۴۵ درجه بر روی دندان قرار داده و به مدت حداقل ۲ دقیقه، سطح تمامی دندان‌ها را مسواک کنید.

نخ دندان وسیله ای برای بهداشت دهان و دندان

کی از بخش‌هایی که باکتری‌ها تمایل زیادی به تجمع در آن دارند، فاصله بین دندانی است. در بسیاری از مواقع حتی با مسواک زدن هم جرم‌ها و باکتری‌های موجود در این قسمت از بین نرفته و تمیز نمی‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود که پیش از مسواک زدن حتما از نخ دندان استفاده کنید تا جرم و مواد غذایی باقیمانده در این بخش جابجا شده و به راحتی در حین مسواک زدن از فاصله بین دندان‌ها خارج شوند.

برای استفاده اصولی از نخ دندان ابتدا اندازه مناسبی از آن را جدا کرده و سپس دو طرف آن را بین انگشت شست و سبابه خود قرار دهید. سپس نخ را بین فاصله دندان‌ها قرار داده و به سمت بالا (یا پایین در فک پایین) حرکت دهید تا به مرز بین لثه و دندان برسد. سپس با حرکات رفت و برگشتی در فاصله بین دندانی، این ناحیه را تا حد امکان تمیز کنید. افرادی که فاصله بین دندانی بزرگی دارند می‌توانند از مسواک‌های مخصوص اینتردنتال یا بین دندانی استفاده کنند.

راه کارهای برطرف کردن بوی بد دهان

بوی بد دهان یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که حتی اگر خودتان به آن مبتلا نباشید حتما در نزدیکی خود فردی با این مشکل را مشاهده کرده‌اید. بوی بد دهان تحت تاثیر عوامل مختلفی به وجود می‌آید. علت به وجود آمدن بوی بد دهان به خصوص وقتی صبح از خواب بلند می‌شوید، باکتری‌های مضر و بسیار بد بویی هستند که در طول شب محیط داخلی دهان شما را با بوی بد خود پر کرده‌اند.

بزاقی که بر روی زبان و به طور کلی سطح داخلی دهان وجود دارد کمک می‌کند تا خرده ریزه‌های غذا به سمت پایین حرکت کرده و در محیط دهان باقی نمانند. باکتری‌ها معمولا از پروتئین‌ها، آمینو اسیدها و این مواد غذایی به جای مانده درون دهان تغذیه می‌کنند. بنابراین اگر سطح بزاق دهان شما کافی نباشد و یا بهداشت دهان خود را رعایت نکنید، مشکل بوی بد دهان تشدید خواهد شد که با محصولات بهداشت دهان و دندان می توانید از این بوی بد جلوگیری کنید.

سعی کنید اگر قرار است چند ساعت چیزی نخورید (مانند خواب شب) حتما مسواک بزنید و یا دهان خود را با دهانشویه یا حتی آب بشویید. بدین ترتیب محیط دهان برای رشد و جمع شدن باکتری‌ها نامساعد شده و بدین ترتیب وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید دهانتان بوی بد کمتری می‌دهد.

نحوه خوابیدن نیز بر روی بوی بد دهان تاثیرگذار است. برای مثال افرادی که با دهان باز می‌خوابند یا خرناس می‌کشند، اول صبح با بوی بد بیشتری مواجه می‌شوند. علت آن است که با باز بودن دهان، خشکی دهان افزایش یافته و فضا برای حضور باکتری‌های بد بو مهیا می‌شود.

دهان شویه التیام بخش دنتاویت ابزاری مؤثر برای خوشبو کردن تنفس و بهبود غشای مخاطی دهان ، دندان ها و لثه ها است. دهانشویه مراحل بهداشت دهان و دندان را تکمیل می کند و استفاده از آن در کنار ابزاری مانند مسواک ، خمیر دندان ، نخ دندان ، توصیه می شود.

نکته: توجه داشته باشید که این راهکارهای رعایت بهداشت دهان و دندان، صرفا برای زمانی هستند که شما به مشکلات دندانی یا لثه‌ای مبتلا نباشید. هر گونه پوسیدگی دندان، عفونت لثه، مشکلات سطح داخلی دهان و یا زبان باید توسط دندانپزشک یا پزشک متخصص به طور کامل درمان شود، در غیر اینصورت تلاش شما برای مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و یا شستشو با دهانشویه معمولا به رفع بوی بد دهان کمکی نخواهد کرد.

توصیه های کاربردی برای سلامت دهان

رای اینکه دندان‌ها و لثه‌های سالم و زیبایی داشته باشید باید عادت‌های نامناسبی مانند مصرف دخانیات، مسواک زدن و نخ کشیدن نامنظم، مصرف شیرینی‌جات مصنوعی و نوشیدنی‌های قنددار، استفاده از مسواک قدیمی و بسیاری دیگر را کنار بگذارید.مصرف دهانشویه می‌تواند به حفظ بهداشت دهان و دندان و ضدعفونی کردن این فضا کمک زیادی کند. این محلول شرایط رشد باکتری‌ها را نامساعد نموده و سرعت رشد آنها را کند می‌کند.

از محصولات تمیز کننده‌ زبان استفاده کنید؛ یکی از عواملی که باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود، انباشته شدن جرم و باکتری بر روی زبان به خصوص قسمت‌های داخلی‌تر آن است. با استفاده از این ابزار ساده و کاربردی به راحتی زبان خود را تمیز کنید. دقت داشته باشید که در ابتدا ممکن است این کار کمی دشوار بوده و حالت تهوع را تجربه کنید، اما به مرور این مشکلات برطرف خواهند شد.

0 رای0/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *